Κόκκινη Ζιζέλ
Στις 10 Φεβρουαρίου 2009 οι σπουδαστές του Εκπαιδευτικού μας Κέντρου παρακολουθήσανε το μπαλέτο «Κόκκινη Ζιζέλ» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Σε χορογραφία του Μπορίς Άιφμαν και μουσική των Αντολφ Άνταμ, Ζορζ Μπιζέ, Πιοτρ Ιλιτς Τσαϊκόφσκι και Αλφρεντ Σνίτκε, η ρομαντική, κλασική Ζιζέλ του 19ου αιώνα δάνεισε τη μοίρα της σε μια αδελφή ψυχή του 20ού αιώνα, που από τη δόξα φτάνει στην τρέλα, διανύοντας το δρόμο της Σοβιετικής Επανάστασης.
Ο Μπορίς Άιφμαν «φωτίζει» -επίσης- την «Κόκκινη Ζιζέλ», ενώ τα σκηνικά υπογράφει ο Βαχεσλάβ Άιφμαν. Ο ήρωας-χορογράφος της μετασοβιετικής εποχής, αντιφρονών αποστάτης του ρωσικού αυστηρού ακαδημαϊσμού στο μπαλέτο από το 1977, παρουσιάζει στο αθηναϊκό κοινό μια πολυσυζητημένη χορογραφία του, γεμάτη φαντασμαγορία, θεατρικότητα, ακραίες συγκινήσεις και πληθωρικό δράμα.
Η «Κόκκινη Ζιζέλ» είναι η χοροθεατρική αφήγηση της ζωής της διάσημης μπαλαρίνας, Όλγας Σπεσίφτσεβα, που έφτιαξε το μύθο της στο Μαριίνσκι (Μπαλέτα Κίροφ) και το εγκατέλειψε το 1918, μετά τη σοβιετική επανάσταση, για να χορέψει για τα Ρωσικά Μπαλέτα του Σεργκέι Ντιαγκίλεφ, στο Παρίσι.
Αιθέριας ποιότητας χορεύτρια, με κλασική, καθαρή τεχνική, δυσκολεύτηκε με τους επαναστατικούς νεωτερισμούς του Λεονίντ Φοκίν, ερωτεύτηκε λάθος άνθρωπο και ακολούθησε τη μοίρα της ηρωίδας του μπαλέτου του Άντολφ Άνταμ, τη λύτρωση μέσα από την κατάρρευση και την τρέλα.
Το Χοροθέατρο Μπορίς Άιφμαν της Αγίας Πετρούπολης δημιουργήθηκε το 1977, επιτρέποντας στον αιρετικό χορογράφο να χαράξει προσωπική διαδρομή. Σε συνθήκες επίσημων περιορισμών και «ιερολατρείας» για το ρωσικό μπαλέτο, ο Άιφμαν ανέπτυξε ξεχωριστό ύφος, στο οποίο συνδυάζει το συναίσθημα του σύγχρονου χορού με τον κώδικα του κλασικού μπαλέτου.
Οι χορογραφίες του Άιφμαν -με έντονα στοιχεία θεατρικής σύλληψης-, αποτελούν πληθωρικά σκηνικά, θεαματική χρήση των φωτισμών και με εντυπωσιακά σκηνικά εφέ.
|